5 powodów, dla których warto jeść buraki

5 powodów dla których warto jeść buraki Burak gości na polskich stołach najczęściej w formie wigilijnego barszczu lub zupy z botwinki, czyli młodych buraczanych liści. Rzadko jednak zwraca się uwagę na to, że za jego jedzeniem przemawia nie tylko niepowtarzalny i wyjątkowo delikatny smak, ale również masa cennych witamin i mikroelementów, którymi warzywo to może się poszczycić. Dlaczego warto wprowadzić buraki do swojego jadłospisu?

Buraki pomagają walczyć z nadciśnieniem tętniczym

Buraki od wieków znane są ze swoich prozdrowotnych właściwości. O tak dobrej opinii tego warzywa zadecydowała przede wszystkim obecność w składzie azotanów, które mają zbawienny wpływ na regulację ciśnienia krwi. Azotany podnoszą stężenie we krwi tlenku azotu, który sprzyja unormowaniu poziomu ciśnienia tętniczego. Nie dziwi więc, że buraki zalecane są wszystkim osobom cierpiącym na nadciśnienie i borykającym się ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego.

Buraki ułatwiają pozbycie się zgagi

Nie bez przyczyny wegetarianie i weganie mniej skarżą się na dolegliwości trawienne – produkty wegetariańskie często zawierają buraki, a nie od dziś wiadomo, że warzywa te mają odczyn zasadowy. Dzięki temu łagodzą dolegliwości związane ze zgagą, nadkwasotą czy pieczeniem w dołku. Co więcej, jedzenie buraków sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu, a wszystko dlatego, że zawarta w nich betaina wspomaga pracę wątroby i przewodów żółciowych.

Buraki to skarbnica kwasu foliowego

Starasz się o dziecko? A może już jesteś w ciąży? Buraki powinny obowiązkowo pojawiać się w menu kobiet starających się o potomstwo lub już się go spodziewających. Wszystko ze względu na zawartość w burakach kwasu foliowego (jest go więcej niż w szpinaku!), który pozytywnie wpływa na formowanie się układu nerwowego dziecka oraz pomaga przeciwdziałać rozszczepowi kręgosłupa.

Buraki zawierają witaminy z grupy B

Za jedzeniem buraków przemawia również obecność w ich składzie witamin z grupy B. Dlaczego są one tak cenne dla organizmu? Przede wszystkim ze względu na wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, m.in. zmniejszają uczucie zmęczenia i znużenia, pomagają w budowaniu odporności przed stresem, poprawiają samopoczucie i sprawność intelektualną. Witaminy z grupy B znane są też ze swojego wpływu na narząd wzroku oraz pomocy w dbaniu o kondycję włosów.

Buraki sprzyjają odchudzaniu

Buraki, pomimo cukru w składzie (odradza się ich jedzenie osobom chorującym na cukrzycę), mogą sprzyjać odchudzaniu. Jak? Na pewno przyśpieszają przemianę materii, a dzięki dużej zawartości błonnika dają uczucie sytości oraz usprawniają funkcjonowanie układu pokarmowego i pozwalają walczyć z dokuczliwymi zaparciami.



Dodaj swoją opinię

Twój email nie będzie opublikowany.