Jakie potrawy wigilijne powodują zgagę? Przyczyny i objawy zgagi

wigilijne dania powodujące zgagę Zbliża się czas świątecznych spotkań z bliskimi, rozmów i dzielenia się radością, przy suto zastawionych stołach. Wizyt u znajomych, jak i dalszej rodziny, a także oficjalnych spotkań w pracy. Trudno uniknąć spożywania wielu potraw i dostarczania organizmowi znacznej liczby kalorii. Jeszcze trudniej robi się wtedy, gdy pojawiają się dolegliwości żołądkowe – ból, dyskomfort, uczucie pieczenia za mostkiem, mdłości. To najczęściej zgaga, która swoje źródło ma w chorobie refluksowej żołądka. Co trzeba o niej wiedzieć i w jaki sposób radzić sobie przy świątecznym stole?

Zgaga – skąd się bierze

Przyczyną zgagi jest refluks żołądkowo-przełykowy, który prowadzi do cofania się soków żołądkowych w kierunku przełyku. Efektem jest ból i pieczenie, odczuwane przeważnie za mostkiem i w okolicach przełyku. Mówimy o zaburzeniu funkcji przełyku, za którą odpowiedzialność ponosi zwieracz, zarzucający treść pokarmową do wnętrza układu. Zgaga pojawia się nierzadko również wtedy, gdy dochodzi do przejedzenia, zbyt szybkiego jedzenia lub niedokładnego przeżuwania pokarmu. Jej przyczyn upatruje się także po spożyciu wielu potraw, które działają pobudzająco na żołądek i sprzyjają wydzielaniu większej ilości kwasów żołądkowych.  Poradnik o zgadze – przyczynach i objawach, dokładnie przedstawia cały proces powstawania zgagi.

Ze zgagą przynajmniej kilka razy w życiu zmagał się każdy z nas. Jest ona niemalże charakterystyczna dla okresu świątecznego, kiedy to pozwalamy sobie na znacznie większe ilości jedzenia – tłustego, ostrego, wzdymającego. Spożywamy potrawy popijając je słodkimi i gazowanymi napojami. Nie stronimy od kolejnej filiżanki ulubionej kawy. Nie odpoczywamy między posiłkami, bo 12 wigilijnych potraw sprawia, że na stole ląduje jedna za drugą, a talerz zapełnia się raz po raz. O ile uczucie pieczenia w przełyku lub za mostkiem, pojawia się jedynie raz na jakiś czas, i zdecydowanie kojarzone jest z przejedzeniem czy jedzeniem w pośpiechu, nie zachodzi podejrzenie choroby.

Jeśli jednak zgaga staje się coraz bardziej uciążliwa, dochodzą kolejne objawy, jak mdłości, bóle brzucha, a do tego pojawiają się znacznie częściej, niezależnie od zjadanych posiłków, należy wykonać badania wskazane przez lekarza, by potwierdzić lub wykluczyć schorzenie.

Potrawy wigilijne, które sprzyjają zgadze

Wiemy już, co robić, gdy zgaga daje się we znaki coraz częściej. Jak jednak przetrwać świąteczny czas, nie rezygnując z przyjemności spożywania charakterystycznych potraw?Przede wszystkim warto wiedzieć, które z nich są najbardziej „niebezpieczne” dla naszego żołądka. W takim wypadku wystarczy ograniczyć ilość, w jakiej pojawiają się na talerzu.

pierogi a zgaga

Cierpimy najczęściej po zjedzeniu pierogów, w których znajdują się ciężkostrawne grzyby oraz wzdymająca kapusta. Taka mieszanka jest niekorzystna nawet dla zdrowego żołądka, a co dopiero dla osób zmagających się ze schorzeniami. Do tego tłuste potrawy, chociażby ryby smażone w głębokim tłuszczu, których na świątecznym stole nie unikniemy. Tłuste potrawy niestety potrzebują dużo czasu na trawienie.

Podobnie rzecz się ma ze wszelkiego rodzaju kwaśnymi potrawami. Owoce cytrusowe czy ocet spotykany głównie w dressingach i różnego rodzaju sosach. Nie są to typowo wigilijne potrawy, ale na świątecznym stole zaczynają gościć przez kolejne dni, stają się urozmaiceniem, deserem, a także dodatkiem do dań głównych.

Zgaga może pojawiać się po wielu napojach, których nie oszczędzamy swojemu żołądkowi podczas świąt. Jest to kawa, zarówno kofeinowa, jak i bezkofeinowa, oraz herbaty zawierające kofeinę. Do tego słodkie i gazowane napoje, a także alkohol. Napoje z kofeiną wpływają na podniesienie poziomu kwasu w żołądku, a alkohol powoduje rozluźnienie dolnego zwieracza przełyku, tym samym sprzyjając występowaniu zgagi.

Najlepsze sposoby na zgagę po spożyciu świątecznych dań

Pierwszą pomocą na sporadyczną, świąteczną zgagę, są środki bez recepty dostępne w aptekach. Przydać się może preparat zawierający w swoim składzie wapń i magnez, które odpowiadają za neutralizację soków żołądkowych. Poza tym warto pokusić się o dodatki do wigilijnych potraw, które łagodzą skutki ich spożywania.

Za poprawianie trawienia i zapobieganie wzdęciom, odpowiadają przyprawy.

Dobrze sprawdzają się:

  • majeranek,
  • biała gorczyca,
  • estragon,
  • kminek,
  • kolendra i koper.

Można liczyć na wyregulowaną pracę jelit, popijając ciepły wigilijny kompot z suszu. Przydaje się do popicia tłustych dań, których nie należy łączyć z zimnymi napojami.

Barszcz wigilijny dobrze jest zabielić jogurtem naturalnym – mniej tłustym niż śmietana. Do popijania, dla dorosłych, sprawdza się lampka czerwonego wina, ewentualnie lekkie drinki, i oczywiście umiar z alkoholem, który w nadmiarze nie sprzyja żołądkowi. Można także postawić na delikatny napar z mięty.

Z deserów najlepiej postawić na piernik, który nie zawiera tłustych i ciężkich kremów, za to przyprawę korzenną działającą rozgrzewająco i przyspieszająco na metabolizm. Ostatnia zasada – koniec z głodówkami! Jedzenie dużych ilości kalorycznych potraw na pusty żołądek, zawsze kończy się niestrawnością. Tak przygotowani do Wigilii, możemy być spokojni o zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zgagi, jak i innych nieprzyjemnych dolegliwości.

Czytaj także: Naturalne sposoby na zgagę

Źródła:

  • http://www.medonet.pl/leki-od-a-do-z/uklad-pokarmowy,rennie,artykul,1584306.html
  • http://www.medonet.pl/choroby-od-a-do-z/najczestsze-objawy-chorobowe,zgaga—przyczyny–objawy–co-na-zgage–domowe-sposoby-,artykul,1577515.html
  • https://www.ranigast.pl/ktore-potrawy-najczesciej-wywoluja-zgage
  • https://jejswiat.pl/14695,zgaga-co-jesc-a-czego-unikac
  • https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/diety/jak-jesc-i-pic-w-swieta-by-uniknac-niespodzianek-mdlosci-zgagi-niestra-aa-U6uf-FsYC-uTLc.html
  • https://polki.pl/zdrowie/choroby,jak-uniknac-zgagi-zaparc-i-wzdec-w-czasie-swiat,10364005,artykul.html
  • http://modnieizdrowo.pl/zdrowe-lekkostrawne-potrawy-wigilijne-sposob/
  • https://www.se.pl/styl-zycia/porady/spoosby-na-zgage-po-swiatecznym-jedzeniu-skuteczne-i-domowe-aa-GxBX-pZ8E-aQ5G.html
  • https://www.fit.pl/zdrowie/przejedzenie-wigilijne/9114/
  • https://mamotoja.pl/swiateczna-dieta-w-ciazy-bez-zgagi-mdlosci-zaparc-wysokiego-cukru,zasady-diety-artykul,16589,r1p1.html
  • https://zasadyzywienia.pl/dieta-poswiateczna-czyli-pierwsza-pomoc-w-przejedzeniu.html#more-1789



Dodaj swoją opinię

Twój email nie będzie opublikowany.