Wybieramy najlepszy kwas foliowy: na co zwracać uwagę i jak zażywać?

Kwas foliowy to zsyntetyzowana forma witaminy B9. W formie naturalnej występuje w postaci foliantów, czyli grupy związków wykazujących podobne właściwości. Kwas foliowy powszechnie stosowany jest w produktach spożywczych, celem poprawy ich podstawowych odżywczych wartości. Wykorzystuje się go także w suplementach diety. Na czym polega stosowanie takich preparatów i jak wybrać ten najlepszy?

Kwas foliowy – co zawiera i gdzie go najwięcej?

źródła kwasu foliowegoKwas foliowy występuje w tkankach wielu gatunków zwierząt oraz roślin. Po raz pierwszy odkryty został w latach czterdziestych, kiedy to udało się wyodrębnić go z liści szpinaku. Ciemnozielone warzywa należą do najbogatszych źródeł kwasu foliowego, podobnie jak nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste zboża czy niektóre owoce. B9 to równocześnie jedna z niewielu witamin, której przyswajalność w postaci syntetycznej jest lepsza, niż w przypadku podaży naturalnej. Warto również pamiętać, że kwas foliowy ulega łatwemu rozpadowi pod wpływem wysokiej temperatury.

Gotowanie czy smażenie doprowadza do obniżenia zawartości tego cennego związku w żywności o nawet 50 proc. w porównaniu z pokarmem surowym. Natomiast syntetyczną postać kwasu foliowego organizm jest w stanie przyswoić niemal w całości.

Kwas foliowy dla kobiet w ciąży

kwas foliowy w ciążyWitamina B9 pozostaje nie bez znaczenia zarówno w stanie brzemiennym oraz zaraz po urodzeniu dziecka, jak i bez ciąży, przed poczęciem. Kwas foliowy wykazuje istotny wpływ na wspomaganie rozwoju płodu, usprawniając m.in. kształtowanie się układu nerwowego. Dba także o przekazywanie podstawowych cech dziedzicznych u dziecka rozwijającego się w kobiecym łonie. Zapobiega zniekształceniom cewy nerwowej, które mogą doprowadzić do problemów z wykształcaniem się mózgu. Kwas foliowy stosować można także profilaktycznie przed ciążą, dlatego polecany jest kobietom w wieku rozrodczym oraz starającym się o zapłodnienie. Dzięki suplementacji włosy wyglądają lepiej, a cera jest w lepszej kondycji.

Kwas foliowy dla mężczyzn i dzieci

Suplementację zaleca się nie tylko kobietom starającym się o dziecko, ale również ich partnerom. Wysoki poziom witaminy B9 jest bardzo ważny zwłaszcza u przyszłych ojców oraz mężczyzn zmagających się z obniżeniem płodności. Niedobory kwasu foliowego mogą mieć negatywny wpływ na jakość nasienia, a także rozwój dziecka już poczętego. Odpowiada on za wiele procesów rozwojowych dzieci, dlatego jego obecność w diecie jest bardzo ważna. Poza bezpośrednim oddziaływaniem już na etapie rozwoju płodowego, zapewnia prawidłowy wzrost dziecka oraz utrzymanie prawidłowej masy ciała już po narodzinach. Na późniejszych etapach przyczynia się do rozwoju oraz poprawy funkcjonowania układu pokarmowego, krwiotwórczego oraz nerwowego.

Kiedy stosować i jak zażywać kwas foliowy? Ile brać i kiedy brać kwas foliowy – rano czy wieczorem?

jak brać kwas foliowyZapotrzebowanie organizmu na kwas foliowy w ciągu dnia zależy przede wszystkim od wieku. Dla dzieci zalecana jest dawka 200 – 300 mikrogramów na dobę, natomiast dla starszej młodzieży oraz osób dorosłych wynosić powinna około 400 µg na dobę. Dawka dla niemowlaka cierpiącego na anemię musi być ustalana z lekarzem. Kobietom w ciąży oraz karmiącym wskazane jest zwiększenie dziennego dawkowania, przynajmniej do 600 – 800 µg. Na wchłanianie kwasu foliowego nie wpływa zarówno rodzaj, jak i pora spożywanego pokarmu. W zależności od upodobań wybrany preparat można więc przyjmować zarówno rano, jak i wieczorem.

Jak długo można brać kwas foliowy? Czy jest na receptę?

Toksyczna dawka kwasu foliowego nie jest znana. Każdy zawierający go preparat witaminowy należy więc przyjmować zgodnie z informacją podaną na ulotce lub zaleceniem lekarza. Nie jest natomiast wskazane przekraczanie dziennego spożycia 1,5 mg kwasu foliowego. Jeżeli lekarz nie zaleci inaczej, regularne przyjmowanie zbyt dużej dawki może doprowadzić do wystąpienia nudności, wzdęć oraz utraty apetytu. Preparaty zawierające kwas foliowy w dawce nieprzekraczającej określonej liczby mikrogramów dostępne są bez recepty. Produkowane są także środki zawierające kwas foliowy w dużo większych ilościach miligramowych, które nabyć można wyłącznie na receptę.

Jak wybrać najlepszy kwas foliowy?

Wybór konkretnego preparatu powinien zależeć przede wszystkim od wieku oraz ilości µg kwasu foliowego w jednej kapsułce. W przypadku kobiet dopiero planujących zajście w ciążę oraz mężczyzn, wystarczający będzie produkt zapewniający optymalną dawkę dzienną. Tego typu tabletki nabyć można w aptekach stacjonarnych i internetowych, a także drogeriach oraz innych sklepach.

Kobiety w ciąży oraz karmiące powinny skonsultować ilość kwasu foliowego w tabletkach z ginekologiem. Współcześnie komponowane formuły powstają w oparciu o wiedzę oraz doświadczenie, dzięki czemu zbierają pozytywne opinie od użytkowników. Zapewniają bardzo dobrą przyswajalność i stanowią wygodną formę suplementacji kwasem foliowym, a ich cena nie jest wysoka.



Dodaj swoją opinię

Twój email nie będzie opublikowany.