Magnez: ranking – jaki magnez wybrać? Który najlepszy w 2018/2019?

magnez - tabletki Powszechnym problemem, również polskiego, społeczeństwa jest niedobór magnezu. Powodem tego stanu rzeczy jest w obecnych czasach, przede wszystkim żywność. Z powodu niskiej jakości pokarmu czerwone krwinki pozbawione są tego pierwiastka, który ma ogromny udział w procesach energetycznych organizmu oraz działa w zakresie wydalania toksyn. Ogromna ilość suplementów diety dostępnych obecnie na rynku, które w zamyśle mają wspomagać stosowanie naturalnych produktów, może przyprawić o ból głowy zwykłego śmiertelnika zdezorientowanego w temacie. Ten artykuł pomoże rozwiązać dylemat pt. “jaki magnez wybrać”.

Kto powinien zażywać magnez?

Magnez jest produktem deficytowym u ludzi dotkniętych cukrzycą, nadwagą, otyłością, a nawet nadciśnieniem. Ponadto, związek ten gwarantuje prawidłowe działanie mózgu. Wzmaga również możliwości trawienne organizmu, szczególnie przy zaparciach. Inną, arcyważną funkcją jest wpływ na rozluźnianie mięśni podczas dnia i nocy, co ma istotne znaczenie w kontekście relaksu. Takie działanie będzie szczególnie doceniane przez ludzi dotkniętych wysoką aktywnością zawodową, których problemem są zaburzenia snu oraz bezsenność.

W świecie naturalnym magnez istnieje jako minerał, jednak w celach zdrowotnych występuje pod postacią soli, dzięki czemu może swobodnie łączyć się z innymi pierwiastkami w różnorodne formy. Taka sytuacja ukazuje jego uniwersalność, a magnez pod różnymi postaciami, w zależności od wiązania, inaczej wpływać będzie na specyficzne strefy jego niedoboru. Istnieje wiele nieporozumień odnośnie stosowania magnezu. Wiele osób zakłada, że jeden suplement pasował będzie na wszystkie dolegliwości. Prawda jest taka, iż rozmaite formy magnezu mają konkretny mechanizm działania dopasowany do konkretnego problemu zdrowotnego.

Wpływ magnezu na funkcjonowanie organizmu

Wszechstronność tego pierwiastka w kontekście przeciwdziałania potwierdzona jest faktem, iż magnez uczestniczy w ponad 300 reakcjach biochemicznych organizmu. Wpływ, jaki magnez ma na regulację ciśnienia krwi, optymalizowanie poziomu cukru, udział w syntezie białek oraz tworzeniu energii to tylko niektóre z wielu funkcji. Nie sposób nie wspomnieć w tym miejscu o udziale w funkcjonowaniu mięśni i nerwów, a także biodostępności minerałów i składników odżywczych, na które wpływ ma odpowiednia przyswajalność magnezu. Jego niedobór spowodowany jest w obecnych czasach, przede wszystkim, spożywaniem genetycznie zmodyfikowanej żywności, pozbawionej tego pierwiastka.

Inną przyczyną tego stanu rzeczy jest mało zróżnicowana dieta, spożywanie napojów gazowanych, nadmierny stres, a także przesadne stosowanie leków. W związku z powyższym, jeśli odczuwasz lęk, depresję, doznajesz skurczów mięśni, targają Tobą migreny oraz bóle głowy, cechuje Cię wrażliwość na insulinę, a nawet nadpobudliwość – dobry magnez będzie receptą na Twoje problemy. Jeśli w ogóle rozważasz, czy potrzebujesz suplementu wzbogaconego magnezem, to najprawdopodobniej powinieneś go zażywać. Dylemat pod tytułem: “jaki magnez najlepszy ?” będzie jednak zmorą człowieka niezorientowanego w temacie.

Z pewnością nie powinieneś sugerować się reklamami o zbawiennych możliwościach tego, czy innego produktu, ponieważ to jaki magnez jest najlepiej przyswajalny, uwarunkowane będzie Twoim konkretnym problemem. Ten natomiast będzie wymagał zastosowania odpowiedniego, specyficznego typu magnezu, ponieważ super-lek nie istnieje, a nie każdy suplement z tej kategorii zapewni odpowiednie działanie na każdy rodzaj dolegliwości.

Istotnym wyznacznikiem skuteczności jest sposób przetwarzania, a także forma w jakiej się znajduje magnez oraz połączenie (lub nie) z innymi minerałami lub aminokwasami. minerał

Rodzaje suplementów na bazie magnezu

Mówiąc o suplementach, nie należy zapominać, iż powinny one stanowić jedynie uzupełnienie podczas stosowania zbilansowanej i pełnej w wartości odżywcze diety. Przy całym arsenale możliwości jakie zapewnia magnez wchłanianie jest jednym z kluczowych mechanizmów, dzięki którym uzyskana jest skuteczność na wiele dolegliwości. Główne postaci, pod jakimi można spotkać magnez to:

  • Tlenek magnezu, który jest dość powszechną formą występującą w wielu suplementach o właściwościach przeczyszczających. Jego mechanizm działania polega na wiązaniu z kwasami tłuszczowymi, jednak ta forma to, paradoksalnie, nie najlepiej przyswajalny magnez na poziomie ok. 4%, co może być przyczyną rozwolnienia. Raczej, mimo dużej dostępności na rynku suplementów, doświadczeni dietetycy powinni odradzać stosowania powyższego typu magnezu.
  • Glicynian magnezu to chelatowa forma silnie wchłaniana przez organizm stosowana najczęściej do korygowania niedoborów na podłożu genetycznym. Zastosowanie znajduje w świecie sportu, a także u osób mających problemy trawienne tłuszczów i węglowodanów.
  • Węglan magnezu jest najskuteczniejszy podczas problemów z kwasowością żołądka.
  • Siarczan magnezu wykazuje właściwości przeczyszczające oraz wchłania się przez skórę.
  • Taurynian magnezu jest postacią ściśle związaną z aminokwasem, a zastosowanie znajduje w leczeniu stanów lękowych i sercowych.
  • Treonian magnezu posiada zastosowanie w zakresie dysfunkcji mitochondrialnej, wykazuje zdolność do przenikania błony mitochondrialnej. Bierze udział w procesach poznawczych, wpływa na pamięć i cechuje się znacznie mniejszym efektem przeczyszczającym.
  • Asparaginian magmezu znajduje zastosowanie w kulturystyce i suplementach fitness. Składa się z magnezu oraz asparaginianu aminokwasu. Wyizolowany asparat jest pobudzającym neuroprzekaźnikiem. Wydawałoby się, że jest to najlepszy magnez, jednak wysokie dawki tego suplementu mogą powodować uszkodzenie neuronów, co jest ciemną stroną stosowania tego suplementu.
  • Cytrynian magnezu  to jedna z najbardziej znanych i cenionych form używanych w farmaceutyce. Chociaż wykazuje właściwości przeczyszczające, w przeciwieństwie do tlenków, owe działanie nie wynika ze złego wchłaniania. Korzystny będzie dla ludzi dotkniętych zaburzeniem typu ADHD, borykających się z zaparciami, a także będzie niwelować stany lękowe.
  • Chlorek magnezu  to suplement stosowany najczęściej w zaburzeniach kwasowości żołądka, podczas cukrzycy drugiego typu, bezsenności i detoksykacji.
  • Mleczan magnezu charakteryzuje się dużą przyswajalnością, a zalecany do spożycia jest w stanach niedoboru spowodowanego nadużywaniem kawy, alkoholu, w celu złagodzenia efektów długotrwałego odchudzania, a także w przypadku długotrwałego stosowania preparatów na bazie wapnia. Obniża lub eliminuje skutki chronicznego zmęczenia, obniżonej kondycji psychofizycznej, osłabienia mięśniowego włącznie ze skurczami, przeciwdziała migrenie oraz zaburzeniom snu i koncentracji.

orzechy włoskie laskowe - źródło magnezu

Bezpieczne stosowanie magnezu

Odpowiedź na pytanie “jaki magnez polecacie ?” wcale nie jest prosta. Warto w tym celu przeglądać magnez ranking, czyli zestawienie najlepszych na rynku suplementów wzbogaconych tym pierwiastkiem. Należy jednak wiedzieć, że praktycznie wszystkie produkty na bazie magnezu zawierają śladowe ilości metali ciężkich, podobnie jak w przypadku innych suplementów, a także żywności uprawianej w sposób naturalny. W dzisiejszych czasach ekstremalnie trudno tego uniknąć z uwagi na sposób pozyskiwania magnezu (z dolomitu, minerałów lub morskiej wody).

Poważny problem zaczyna się w momencie, gdy firmy nie stosują się do wytycznych bezpiecznej produkcji obniżając jakość, który finalnie zawiera niebezpiecznie wysoki poziom metali ciężkich. Jeśli ta kwestia Cię frasuje, możesz poszukać niezależnych danych o konkretnym produkcie, aby sprawdzić czy spełnia standardy jakościowe. Kwestia dawkowania magnezu to nic innego, jak zalecenia do stosowania, które zawierać powinno opakowanie lub ulotka załączona do suplementu. Jeśli jednak zależy nam na najlepszych efektach stosowania, można przetestować swój organizm na tolerancję magnezu poprzez stopniowe zwiększanie dawek suplementu. Obserwacja jakości wydalanego stolca (nie powinien być luźny) da jasny sygnał, czy organizm toleruje zwiększone ilości magnezu w organizmie.
czekolada jako źródło magnezu

Reasumując

Bardzo dobrym pomysłem poprzedzającym stosowanie suplementu będzie zmiana nawyków żywieniowych, która wzbogaci dietę o naturalny magnez dostępny w produktach spożywczych. Banany, dynia, migdały, szpinak, orzechy włoskie, suszone figi, gorzka czekolada oraz awokado. Wymienione produkty to naturalne źródło magnezu, od którego notabene powinno się zacząć dowartościowanie organizmu w ten arcyważny pierwiastek. Suplementacja powinna stanowić jedynie uzupełnienie zdrowego i zróżnicowanego odżywiania.

  • Jeśli zależy Ci na szybkim efekcie w walce z zaparciami lub podczas stanów lękowych – cytrynian magnezu będzie wyborem dla Ciebie.
  • Jeśli uprawiasz kulturystykę oraz intensywny trening sportowy, powinieneś skierować swój wzrok na asparaginian magnezu.
  • Jeśli Twoim problemem jest dysfunkcja mitochondrialna, powinieneś wybrać treonian magnezu.
  • Jeśli miewasz problemy na podłożu trawienia, Twoim wyborem będzie glicynian magnezu.
  • Jeśli jesteś kawoszem, lub zdarza Ci się nadużywać alkoholu, świetnym przeciwdziałaniem wykaże się mleczan magnezu.
  • Jeśli walczysz z nadkwasotą, “lekiem” na Twój problem będzie węglan magnezu.

Pierwszy z brzegu magnez, który nie spełnia Twoich oczekiwań oraz nie wpływa wydatnie na funkcjonowanie Twojego organizmu powinieneś odstawić na jakiś czas, aby wypróbować suplement dopasowany idealnie do konkretnej dolegliwości.



Dodaj swoją opinię

Twój email nie będzie opublikowany.