Makaron razowy, pełnoziarnisty, a zwykły. Czym się różnią?

makaron razowy pełnoziarnisty a zwykłyW sklepach spotkać można różne typy makaronów. Do najpopularniejszych produktów tego typu należą tradycyjne, jednak coraz większym powodzeniem zaczynają cieszyć się także wyroby pełnoziarniste. Czym tak naprawdę się różnią i które z nich warto włączyć do codziennej diety?

Makaron razowy – jaki to?

Różnice między makaronami pełnoziarnistymi, a tymi z białej mąki wynikają ze zmian przeprowadzanych na etapie produkcji. Pasta razowa lub żytnia robiona jest z pełnego ziarna pszenicy, na które składają się trzy podstawowe elementy. Jego największą częścią jest bielmo, które zbudowane jest przede wszystkim ze skrobi. Stanowi ona materiał zapasowy dla zarodka, dzięki któremu roślina może się rozmnażać. Ostatnim elementem jest łuska, z której powstają otręby. Gotowy makaron pełnoziarnisty na pierwszy rzut oka różni się od zwykłego przede wszystkim pod względem koloru. Jego barwa jest zdecydowanie ciemniejsza i bardziej brązowa. Makaron pełnoziarnisty różni się od tradycyjnego także walorami smakowymi oraz konsystencją. Jego smak jest nieco bogatszy, dzięki czemu da się w nim wyczuć więcej elementów składowych. Konsystencja jest bardzo charakterystyczna i nieco twardsza.

Makaron pełnoziarnisty – czy zdrowy?

Oferowane przez makaron pełnoziarnisty wartości odżywcze należą do jego największych zalet. Zapewniają one organizmowi solidną porcję przeciwutleniaczy oraz witamin.

Pasta z mąki pełnoziarnistej zawiera między innymi składniki z grupy B – tiaminę, ryboflawinę, niacynę, kwas pantotenowy, pirydoksynę, biotynę oraz kwas foliowy. Makaron razowy bogaty jest również w liczne aminokwasy oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Zawiera niezwykle cenne pierwiastki, chociażby żelazo, wapń czy potas, a w mniejszych ilościach także selen, chrom, jod oraz cynk.

Pełnoziarnisty makaron doskonale sprawdza się także jako jedno z głównych źródeł węglowodanów, zwłaszcza u osób lubiących urozmaicone potrawy. Makaron razowy charakteryzuje się ponadto niższym indeksem glikemicznym, niż wyrób niepełnoziarnisty. Dzięki temu po jego spożyciu poziom cukru w organizmie podnosi się znacznie wolniej, a bogata zawartość błonnika wspomaga odchudzanie, bo  zapewnia uczucie sytości.

Makaron pełnoziarnisty a zwykły – niepełnoziarnisty

makaron razowy Biały makaron powstaje w procesie rafinacji ziaren. Na tym etapie produkcyjnym zarodek oraz łuska są odrzucane i nie trafiają do produktu końcowego, chociaż zawierają najwięcej składników odżywczych. Powstała w ten sposób mąka z ziarna oczyszczonego może być dłużej przechowywana i jest zazwyczaj nieco tańsza. Jej wartość pokarmowa okazuje się jednak zdecydowanie niższa, niż w przypadku mąki z ziarna pełnego.

Zwykłe makarony zawierają mniej mikroskładników odżywczych niż makaron razowy czy pełnoziarnisty żytni, a także niewiele błonnika. Nie oznacza to jednak, że zawsze należy całkowicie wykluczyć z diety makarony z mąki rafinowanej. Samo bielmo nie jest pozbawione wszystkich wartościowych mikro i makroskładników. Stanowi bogate źródło skrobi, która należy do węglowodanów złożonych. Pozwala tym samym na dostarczenie organizmowi dużej ilości energii, niezależnie od ilości kalorii w spożytej porcji. W zwykłym makaronie znaleźć można także witaminy z grupy B, żelazo oraz niektóre białka.

Makaron razowy a makaron pełnoziarnisty – jaki makaron jest najmniej kaloryczny?

Gotowany makaron pszenny zawiera 145 kcal na 100 gram produktu, natomiast gotowany pełnoziarnisty około 124 kcal.

Liczba kalorii różni się także w zależności od typu pozostałych składników pasty. Najmniej kaloryczny jest makaron na mleku, którego sto gramów zawiera jedynie 70 kalorii. W podobnej ilości makaronu spaghetti występuje ich około 100, natomiast w makaronie gotowanym dwujajecznym lub czterojajecznym nawet 125. Łączna liczba kalorii w gotowanym makaronie bez-jajecznym wynosi 130. Najbardziej kaloryczne są makrony gotowane domowe podduszane oraz makarony ryżowe, gdzie na 100 gram przypada aż 190 kalorii.

Makaron razowy a zwykły – jaki makaron najlepszy?

Najlepsze i najzdrowsze są makarony ciemne, produkowane z pełnego ziarna. Zawierają optymalną ilość wartościowych mikroelementów oraz błonnika, a także stanowią idealne źródło węglowodanów w codziennej diecie. Z produktów rafinowanych nie trzeba jednak rezygnować.

Makron biały polecany jest przede wszystkim sportowcom, ze względu na obecność łatwo przyswajalnej energii w postaci skrobi. Za sprawą braku błonnika, spożycie zwykłego makaronu przed treningiem nie wywołuje podrażnienia jelit w czasie aktywności. W przypadku produktu takiego jak makaron razowy cena zbliżona jest do kosztów tradycyjnej pasty, jednak zwykle wyroby pełnoziarniste są droższe. Oznaczone dodatkowo symbolami ECO lub BIO mogą kosztować jeszcze więcej, jednak zwykle ich jakość jest lepsza. Zasadniczo w przypadku produktu takiego jak makaron pełnoziarnisty cena nie powinna przekroczyć od kilku do kilkunastu złotych za jedno opakowanie.

 

Więcej ciekawostek ze świata zdrowego odżywiania:



Dodaj swoją opinię

Twój email nie będzie opublikowany.