Orzechy pekan na zdrowie? Poznaj właściwości i zastosowania


Regularne spożywanie orzechów ma pozytywny wpływ na zdrowie. To prawda znana i powtarzana od lat. Ale jaki to konkretnie wpływ? W tym artykule przybliżymy orzechy pekan, które są jednymi z najzdrowszych i przebojem wdarły się do polskich kuchni.

pekany

Orzechy pekan (spotyka się też pisownię “pecan“) to owoce orzesznika jadalnego – drzewa występującego naturalnie w Ameryce Północnej, na terytoriach USA i Meksyku. Jeśli nazwa kojarzy Ci się z Indianami, to masz dobrą intuicję. Na Wikipedii możesz przeczytać, że angielskie słowo “pecan” pochodzi z języka Indian Algonkinów i oznacza “orzech zbyt twardy do zgniecenia dłonią” lub “coś do zmiażdżenia tylko narzędziem”.

Do Europy pekan trafił dzięki morskim wyprawom Hiszpanów, którzy później wprowadzili go na stałe na południe kontynentu oraz do Afryki i Azji. W Polsce jest praktycznie niespotykany, ponieważ źle znosi mróz.

Orzech orzechowi nierówny, czyli pekan a włoskie

Orzechy pekan mają około 5 cm średnicy i wyglądem bardzo przypominają popularne od wielu lat orzechy włoskie – ich barwa jest jasnobrązowa, a kształt można określić jako owalny i pofałdowany, kojarzący się niektórym osobom z mózgiem człowieka.

Również w smaku możesz wyczuć pewne podobieństwo – pekany mają delikatny, lekko słodki i masłowy smak. Zapach również przywodzi na myśl orzechy włoskie.

Tyle z podobieństwa, a co z różnicami? Orzechy pekan są bardziej miękkie od orzechów włoskich. Ich łupiny także nie są tak twarde, jak ma to miejsce w przypadku ich dalekiego europejskiego krewnego.

Pekan trafia pod lupę — poznajemy skład orzechów

Przeglądając różne opracowania, czy portale internetowe, z pewnością znajdziesz mnóstwo informacji o niezwykłych wartościach odżywczych orzechów pekan. Nie ma w tym jednak żadnego cudu, a po prostu wiele substancji, które mają pozytywny wpływ na organizm człowieka.

Pekany mają w swoim składzie około 70% tłuszczów (z czego większość to “dobre” tłuszcze nienasycone) oraz przeciwutleniaczy (zwanych inaczej antyoksydantami). Oprócz tego zawierają 9% białka, 10% błonnika, 4% innych węglowodanów, witaminy z grupy B, C, K i dużą dawkę witaminy E oraz wapń, żelazo, magnez, potas, sód i kwas elagowy. Wystarczy, że zjesz kilka orzechów dziennie, a uzupełnisz 20% dziennego zapotrzebowania na cynk i witaminę B1. Imponujące, prawda?

Z wymienionych wyżej składników płyną następujące korzyści dla zdrowia:

  • mniejsze ryzyko zachorowań na nowotwory,
  • redukcja poziomu cholesterolu w organizmie,
  • przeciwdziałanie nadciśnieniu i nadwadze,
  • poprawa wyglądu skóry,
  • polepszenie wzroku,
  • wzmocnienie włosów i paznokci,
  • poprawa ogólnej odporności.

Wspomnieliśmy, że orzechy pekan zawierają antyoksydanty. To właśnie one skutecznie redukują poziom cholesterolu i pochłaniają wolne rodniki, chroniąc przed nowotworami. Badania wykazały, że pekany mają największy potencjał antyoksydacyjny spośród najpopularniejszych gatunków orzechów – 17 tys. μmol TE/100g.

Zastosowanie w kuchni

Orzechy pekan podobnie jak inne bakalie są doskonałym dodatkiem do lodów, ciast czy innego rodzaju deserów. Możesz je także spożywać na surowo, ale nie przesadzaj z ilością, bo mają dużo kalorii (690 kcal na 100g). Przed spożyciem warto je namoczyć, co ułatwia późniejsze zdjęcie ciężkostrawnej skórki.

Ciekawe pomysły na ich przygotowanie pochodzą z ich ojczyzny, czyli Ameryki Północnej. Amerykanie podobnie jak Europejczycy dodają je do deserów, ale nie jest to jedyny sposób na te orzechy. Popularnością cieszy się samodzielne kandyzowanie pekanów lub prażenie ich z dodatkiem pikantnego pieprzu cayenne i soli.

prażone orzechy pekan

Warto wspomnieć, że drzewa orzesznika pekan są w tamtej części świata chętnie hodowane w domowych ogródkach – dzięki temu pyszne orzechy dla przeciętnego Amerykanina są dostępne na wyciągnięcie ręki. W Polsce, jak już wspomnieliśmy, jest to niestety niemożliwe, dlatego po orzechy pekan trzeba wybrać się do sklepu, niestety nie w każdym je znajdziemy.

W poszukiwaniach… czyli gdzie kupić?

Orzechy pekan są dostępne w sklepach ze zdrową żywnością (także internetowych) oraz w wielu hipermarketach. Cena tych orzechów jest nieco wyższa od innych popularnych gatunków, ale stojąc przed półką sklepową, pomyśl w taki sposób: “Otrzymuję coś za coś, wyższa cena to więcej korzyści dla zdrowia”.

Warto spożywać orzechy pekan i nie zastanawiać się zbyt często “ile kosztują?”. Tym bardziej, jeśli lubisz “pochrupać” co nieco np. do filmu lub szukasz szybkiej przekąski. Lepiej kupić orzechy pekan niż chociażby paczkę chipsów. Szczególnie, że w parze z wartościami odżywczymi idzie doskonały smak.

Wybierając orzechy pekan w sklepie stacjonarnym należy zwrócić uwagę, czy nie mają one pleśni i nie zaczynają gnić. Warto również kupić orzechy bez pęknięć, gdyż wszelkie uszkodzenia mechaniczne mogą negatywnie wpłynąć na ich przydatność do spożycia. Podobnie jak inne orzechy, pekan przechowuj w suchym, chłodnym i zacienionym miejscu, aby wydłużyć ich świeżość.

Zainwestuj w swoje zdrowie już dziś!

Oceń artykuł:
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (10 głosów, średnia ocena: 4,30 na 5)



Dodaj swoją opinię

Twój email nie będzie opublikowany.