Olej MCT: co to jest, jak stosować i wykorzystywać jego właściwości?

olej mct

Olej MCT to obecnie jedna z najpopularniejszych naturalnych odżywek, wykorzystywana przez zawodowych sportowców i inne osoby aktywne. Stanowi znakomite źródło energii i wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi. Dlaczego warto wykorzystać najważniejsze właściwości oleju MCT oraz na własnym organizmie odczuć wszystkie pozytywne efekty?

Co to jest olej MCT?

Specyfika oleju MCT w dużym stopniu wynika z różnicy między tłuszczami nasyconymi i nienasyconymi. Tłuszcze nienasycone dzielą się na jednonienasycone, z przynajmniej jednym wiązaniem podwójnym w łańcuchu oraz wielonienasycone, z przynajmniej dwoma wiązaniami podwójnymi. Pochodzą one głównie z roślin, owoców morza i ryb. Korzystnie wpływają na serce, przeciwdziałają zapaleniom oraz niektórym nowotworom.

Tłuszcze nasycone z kolei, pozbawione są wiązań podwójnych w łańcuchu. Występują przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz tłuszczach tropikalnych, takich jak olej palmowy. Podnoszą poziom złego cholesterolu, zwiększają ryzyko chorób serca i powszechnie uznawane są za szkodliwe. Jednak tłuszcze nasycone dzielą się na długołańcuchowe oraz średniołańcuchowe. Te drugie zwane są również tłuszczami MCT i ze względu na odmienny sposób wchłaniania przez ludzki organizm i uznawane są za mające na niego korzystny wpływ.

Właściwości i działanie oleju MCT

W większości przypadków tłuszcze metabolizowane są dopiero po rozbiciu ich przez żółć na drobne cząsteczki. Najpierw ulegają rozpadowi na krótkie łańcuchy, a następnie są wchłaniane. Jednak olej MCT przyswajany jest w taki sam sposób, jak węglowodany proste. Dzięki temu zaraz po spożyciu dodaje energii, która może być od razu spożytkowana przez organizm. Można to sprawdzić, dodając olej MCT na przykład do kawy. Jego właściwości zmniejszają także poziom glukozy we krwi, poprawiają funkcjonowanie tarczycy i są bardzo pomocne przy zwalczaniu licznych schorzeń m.in. cukrzycy, chorób autoimmunologicznych czy Alzheimera. Olej MCT ponadto pomaga hamować apetyt i poprawiać metabolizm, a tym samym przyspieszać spalanie tłuszczu. Wydziela również ciała ketonowe, stanowiące naturalne paliwo dla mózgu.

Olej MCT a olej kokosowy – gdzie występują tłuszcze MCT?

olej mct a olej kokosowy

Tłuszcze MCT naturalnie występują w różnych rodzajach żywności. Największym i najbogatszym ich źródłem jest olej kokosowy, który zawiera w swoim składzie ponad 60% kwasów tłuszczowych MCT. Duża ich zawartość posiada także olej palmowy, w którym znajduje się około 50% tłuszczów średniołańcuchowych. Tłuszcze MCT znaleźć można również w nabiale, gdzie obecne są w ilościach około 10 – 12 %.

Poza źródłami naturalnymi, znajdują się także w oleju MCT, który jest pochodną oleju kokosowego. Do jego pozyskania dochodzi w procesie ekstrakcji olejów kokosowych. Główną różnicą pomiędzy olejem kokosowym a pozyskiwanym z niego olejem MCT, jest odmienna zawartość średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Olej MCT zawiera większe ilości kwasu kaprylowego. Przyczynia się on do wytworzenia energii, z której organizm może niemal natychmiast skorzystać. Działa również prozdrowotnie na cały układ pokarmowy. W oleju MCT znajduje się także więcej kwasy heksanowego lub kapronowego, odpowiedzialnego za szybsze przekształcenie w energię.

Olej MCT na odchudzanie

Chociaż kwasy tłuszczowe średniołańcuchowe są skoncentrowanym źródłem energii, charakteryzują się również silnymi właściwościami termogennymi. Oznacza to, że ich spożycie wiąże się z zwiększonym wydatkowaniem ciepła przez organizm. Dzięki temu tłuszcze MCT mogą przyspieszyć osiągnięcie stanu pożądanego przy stosowaniu diet odchudzających. Do ich wchłonięcia przez organizm nie są potrzebne enzymy wymagane do trawienia innych tłuszczów, a początkowemu rozkładowi olej MCT zaczyna ulegać już w jamie ustnej. Dzięki temu trawienie tłuszczy jest szybsze i nie wymaga dużych nakładów energetycznych. Dodatkową zaletą jest fakt, że włączenie do diety oleju MCT zmniejsza uczucie łaknienia. Czas przebywania pokarmu w przewodzie ulega pokarmowym wydłużeniu, co zwiększa uczucie sytości i ułatwia wchłanianie wielu składników odżywczych, m.in. magnezu, wapnia i witaminy E.

Olej MCT przed i po treningu

olej mct przed i po treningu

Ponieważ średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe mają odmienny sposób wchłaniania się i metabolizowania, są bardzo przystępnym źródłem energii dla mięśni. Olej MCT może być spożywany bezpośrednio przed treningiem, jak i po zakończeniu aktywności fizycznej. Pozwala na szybkie zasilenie podstawowych potrzeb energetycznych spowodowanych wysiłkiem, a jednocześnie nie obciąża przewodu pokarmowego.

Stosowanie oleju MCT w umiejętny sposób może się przyczynić do poprawy zdolności wysiłkowych. Znajdujące się w jego składzie związki przyczyniają się do produkcji ciał chroniących tkankę mięśniową w procesach energetycznych, a tym samym przeciwdziałają jej degradacji. Ma to szczególne znaczenie w przypadku stosowania różnego rodzaju diet, zwłaszcza tych opartych na zmniejszonym spożyciu węglowodanów.

Skutki uboczne

Zazwyczaj niepożądane skutki stosowania oleju MCT wynikają z jego nieprawidłowego spożywania. Organizm musi się do niego przyzwyczaić, dlatego zalecane jest przyjmowanie niewielkich ilości, a następnie stopniowe ich zwiększanie. U niektórych osób olej MCT powoduje problemy z układem trawiennym, jednak z czasem ciało zaczyna lepiej radzić sobie z jego działaniem. Nie wszystkim może też odpowiadać specyficzny smak oleju MCT. Problem też można rozwiązać poprzez przyjmowanie go w formie podstawowej, czyli jako oleju kokosowego. Warto jednak pamiętać że olej kokosowy posiada sześciokrotnie niższe stężenie wartościowych tłuszczów średniołańcuchowych, niż olej MCT.

Gdzie kupić i jak dawkować olej MCT?

Prawidłowe dawkowanie oleju MCT jest bardzo ważne, ponieważ jego nadmiar może zwiększyć stężenie cholesterolu we krwi i przyczynić się tym samym do powstawania chorób układu krążenia. Zalecana dzienna dawka tłuszczów MCT nie została oszacowana, jednak nie powinna ona przekraczać 50 mililitrów na dobę.

Olej MCT nie jest polecany do smażenia, ponieważ kwasy tłuszczowe rozpadają się wówczas na niebezpieczne dla zdrowia związki. Należy go spożywać przede wszystkim na zimno, dzięki czemu zachowa wszystkie swoje odżywcze właściwości. Produkt najlepiej kupić u sprawdzonego sprzedawcy, posiadającego wyłącznie pozytywne opinie oraz zapewniającego dostęp do wysokiej jakości oleju, tłoczonego w warunkach spełniających wszystkie wymagane standardy.