Masło orzechowe: na co uważać wybierając? Jakie i gdzie kupić?

masło orzechowe

Masło orzechowe jest bardzo popularną przekąską. Pojawiają się jednak opinie, że jest ono niezdrowe. Nie jest to do końca prawda, ponieważ dowiedziono, że jest to doskonały produkt dla osób na diecie i aktywnych fizycznie. Wystarczy tylko zachować umiar w spożyciu. Dowiedz się więcej na ten temat dzięki naszemu poradnikowi.

Wielu czytelnikom masło orzechowe może kojarzyć się ze Stanami Zjednoczonymi, gdzie kanapka z tym produktem jest podstawowym składnikiem śniadań wielu rodzin. To dość stereotypowy pogląd na Amerykanów, ale nie wziął się on znikąd. Masło orzechowe ma sporo wartości odżywczych i to dlatego jest tak popularne za oceanem, a coraz częściej pojawia się także na polskich stołach.

Czy masło orzechowe jest naprawdę zdrowe?

Produkt ten jest dużo zdrowszy od innych słodkich czy słonych przekąsek. Jakie konkretnie ma właściwości? Przede wszystkim w maśle orzechowym znajduje się dużo nienasyconych tłuszczów, które zwiększają uczucie sytości. W efekcie mniej podjadasz, co sprzyja odchudzaniu. W maśle orzechowym znajdują się witaminy A, B oraz E. Poza nimi masło orzechowe zawiera niacynę i kwas foliowy, które regulują odpowiednio pracę układu pokarmowego i nerwowego. W maśle orzechowym znajdziesz także łatwo przyswajalne białko roślinne, które jest polecane w szczególności (ale nie tylko) wegetarianom i sportowcom.

Obecność wymienionych wyżej substancji nie tylko sprzyja wspomnianemu odchudzaniu czy prawidłowemu funkcjonowaniu układu nerwowego, ale również poprawia pracę układu krążenia i serca zmniejszając ryzyko wystąpienia zawału. Masło orzechowe pomaga również oczyścić organizm z niepożądanych produktów przemiany materii. To produkt, który pozytywnie wpłynie na Twoje ogólne samopoczucie.

Kupić czy zrobić samemu?

Masło orzechowe znajdziesz w większości sklepów spożywczych. Na zakupach warto jednak zwrócić jednak szczególną uwagę na jego skład, bo jedno drugiemu nierówne. Najlepsze masło jest zrobione w 100% z orzechów, ale są również dostępne nieco “gorsze” wersje, które są jednocześnie tańsze. Najbardziej popularne masła są produkowane z orzechów ziemnych (arachidowych), ale możesz spotkać też zrobione z orzechów nerkowca. Na rynku dostępne są również masła o różnej konsystencji: kremowe lub “crunchy” z kawałkami orzechów. Wybór jest ogromny, więc pewnie zastanawiasz się jakie masło orzechowe kupić najlepiej. Generalnie polecamy te produkty, które nie zawierają cukru i soli – takie są najzdrowsze. Cena masła ze sklepu waha się w okolicach 10 zł za standardowe opakowanie 350 g.

łuskane orzechy na masło

Jeśli masz trochę czasu i chęci, to masło orzechowe możesz zrobić samemu. Najbardziej popularne przepisy polecają zrobić masło z łuskanych orzechów, które najpierw się praży na patelni do zarumienienia, a następnie mieli blenderem lub malakserem. Po kilkunastu minutach mielenia (zrób kilka przerw, aby nie przegrzać urządzenia) orzechy zaczną wydzielać olej, a masa uzyska kremową konsystencję. W zależności od upodobań czy przestrzeganej diety do masła możesz dodać trochę soli lub cukru pudru.

Sprzymierzeniec osób aktywnych

Jeśli regularnie uprawiasz sport, a w szczególności ćwiczysz na siłowni, to włączenie masła orzechowego do swojej diety jest szczególnie warte rozważenia. Wspomniane wcześniej białka roślinne sprzyjają budowie masy mięśniowej i zmniejszają poziom stresu oksydacyjnego powstającego w wyniku wzmożonego wysiłku (usuwają z organizmu wolne rodniki wpływające na rozwój niektórych nowotworów). Masło orzechowe to bardzo dobry posiłek po treningu.

Masło z orzechów jest dobre na masę, ale czy poleca się je również osobom na redukcji? Jak najbardziej! Przynosi ono wymierne korzyści, a jednocześnie nie tuczy. Trzeba jednak unikać masła z dodatkiem cukru i soli oraz nie przesadzać z jego ilością, bo 100 g tego produktu ma prawie 600 kcal. Osobom na redukcji, które muszą bardzo mocno pilnować diety, poleca się samodzielne zrobienie masła orzechowego. Wówczas będziesz miał pewność, że nie ma w nim żadnych niepożądanych dodatków.

Masło orzechowe na diecie

Naukowcy z Harvard School of Public Health w Bostonie dowiedli, że kobiety, które 2-3 razy w tygodniu jadły masło orzechowe, szybciej gubiły zbędne kilogramy od tych, które masła nie jadły, zastępując je słodyczami, czy innymi niezdrowymi przekąskami. Omawiany produkt bardzo często jest polecany osobom, które się odchudzają. Jak już wspomnieliśmy, zmniejsza on uczucie głodu i pozwala uniknąć objadania się, ale to jeszcze nie wszystko.

Masło orzechowe bez cukru ma także całkiem niski indeks glikemiczny, dlatego jest polecane osobom chorym na cukrzycę. To jedna z niewielu przekąsek, które mogą one spożyć bez obawy o duży wzrost poziomu cukru we krwi. Warto jednak pamiętać, że produkt ten ma wysoką kaloryczność, dlatego trzeba spożywać go z umiarem.

Jak jeść masło orzechowe?

Zapewne zastanawiasz się, jak smakuje masło orzechowe. Można je określić jako słodko-słone z oczywistym posmakiem orzechów. Nie jest zbyt intensywne czy charakterystyczne, dlatego to dobry dodatek do wielu różnych potraw. Zastosowanie masła orzechowego w kuchni jest szersze, niż myślisz.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zrobił sobie zwykłą kanapkę, ale możesz też wykorzystać masło do przygotowania sosów i wielu innych potraw. Omawiany produkt bardzo dobrze pasuje do ciast i kremów. Bardzo smaczny jest też koktajl bananowy lub czekoladowy z dodatkiem masła orzechowego. Smak masła jest na tyle neutralny, że będzie dobrze komponować się z daniami o różnym charakterze: ostrymi, łagodnymi, słodkimi czy słonymi. Poeksperymentuj i przekonaj się który wariant najbardziej przypadnie Ci do gustu.

 
Oceń poradę:
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (Bądź pierwszą osobą, która odda głos)



Dodaj swoją opinię

Twój email nie będzie opublikowany.