Kelp: algi o cennych właściwościach, które dostarczą Ci jodu

Wodorosty to potoczna nazwa roślin wodnych o miękkich ciałach. Ich wygląd nie jest zbyt zachęcający, ale w tym momencie warto przypomnieć przysłowie, które mówi “nie oceniaj książki po okładce”. Są one powszechnie stosowane w kuchni ludów żyjących w pobliżu dużych akwenów wodnych. W ostatnim czasie ich popularność rośnie także w Polsce, a szczególnie ceniony jest tzw. kelp. Zobacz, dlaczego warto się nim zainteresować.

wodorosty kelp

Zapewne zastanawiasz się teraz, co to jest? Spieszymy z wyjaśnieniem. Kelp to popularna nazwa brunatnych alg morskich. Pochodzą one z głębokich wód oceanicznych o wysokiej klasie czystości. Czasami są też spotykane na skalistych wybrzeżach. Wyglądem mogą przypominać rośliny lądowe. Posiadają bowiem niby-liście i niby-łodygę, a do podłoża przytwierdzają się plechą, która może kojarzyć się z korzeniem. Ich najważniejszą cechą z punktu widzenia człowieka jest zdolność do gromadzenia najcenniejszych składników morskich wód. Mają bogatszy skład w porównaniu do roślin lądowych, dlatego ich właściwości odżywcze są tak bardzo cenione praktycznie na całym świecie.

Wysoka zawartość jodu i błonnika wspomagającego odchudzanie

Najważniejszą zaletą kelpu jest wysoka zawartość jodu. W związku z tym jest dobrym suplementem diety dla osób mających problemy z tarczycą. Możesz go oczywiście spotkać także w rybach morskich, ale bardzo często zawierają one metale ciężkie, jak na przykład rtęć. Badania wykazały, że w kelpie nie ma zwiększonej obecności tego pierwiastka (w innych wodorostach czasami się pojawia). Uzupełnianie jodu w chorobach tarczycy wspomaga jej prawidłową pracę.

Omawiany wodorost jest również dobry na odchudzanie, ponieważ zawiera błonnik. Spożywanie preparatów z kelpem umożliwia pozbycie się zaparć i poprawia trawienie. Błonnik daje również uczucie sytości, co pomaga osobom, które jedzą więcej, niż powinny lub mają problem z pojadaniem, bo pośrednio zapobiega nadmiernemu odkładaniu się tkanki tłuszczowej.

Jod i błonnik to jednak nie wszystko. Algi zwane kelpem są także doskonałym źródłem miedzi, cynku, manganu, chromu, potasu, germanu, irydu, rubidu czy łatwo przyswajalnego wapnia. Kelp zawiera również kwas foliowy, kwas alginowy oraz witaminy A, B, C, D, E oraz K. Dzięki zawartości tych składników zażywanie kelpu pomaga też oczyścić organizm, wzmacnia skórę, włosy i paznokcie, poprawia pracę układu nerwowego czy uzupełnia niedobory witamin i minerałów w efekcie poprawiając ogólne samopoczucie.

Czy kelp ma efekty uboczne?

Stosując preparaty pochodzenia naturalnego, musisz mieć świadomość, że one również mają czasami skutki uboczne. W przypadku kelpu bardzo rzadko mogą pojawić się nudności, różnego rodzaju podrażnienia czy wypadanie włosów. W różnych źródłach możesz przeczytać, że takie efekty mogą być też skutkiem usuwania przez organizm toksycznych składników wskutek stosowania kelpu.

W przypadku wystąpienia skutków ubocznych pomocne może być jednoczesne przyjmowanie kelpu i cynku oraz zmniejszenie dawek do czasu poprawy. Pamiętaj również, żeby skonsultować się z lekarzem w przypadku nasilenia się dolegliwości lub pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości co do zasadności stosowania tego preparatu.

Przeciwwskazania do stosowania kelpu dotyczą przede wszystkim kobiet w ciąży i karmiących piersią, co jest w pełni zrozumiałe. Zasada ta dotyczy większości leków czy właśnie suplementów diety. Podczas ciąży i karmienia należy zachować szczególną ostrożność i nie przyjmować żadnych preparatów oddziałujących na organizm bez konsultacji z lekarzem.

Gdzie kupić pełnowartościowy produkt?

Preparaty z alg morskich znajdziesz najczęściej w sklepach ze zdrową żywnością. Przed zakupem danego produktu warto wczytać się w jego skład i wybrać te oferowane przez renomowanych producentów. Zdarzały się sytuacje, że na opakowaniu było napisane “kelp”, a w składzie był także morszczyn lub domieszki innych wodorostów. Wybierając producenta, który ma dobre opinie, masz pewność, że kupujesz faktycznie kelp z alg brunatnych.

Cena kelpu jest uzależniona od producenta, objętości opakowania czy formy, pod jaką jest oferowany. W przypadku tabletek od popularnych i sprawdzonych producentów przyjdzie Ci zapłacić kilkanaście złotych za opakowanie zawierające 100 sztuk. Kelp w proszku kosztuje nieco więcej – za 100 g zapłacisz podobnie jak za tabletki, ale takie opakowanie starcza na krócej. Z drugiej strony warto pamiętać, że sproszkowany kelp to forma bliższa naturalnej.

Kelp a glony kombu

Szukając odpowiedniej oferty, możesz natrafić na tzw. kombu. Jednak kelp a kombu niczym się praktycznie nie różnią – to tylko inna nazwa tego samego preparatu. Ta pierwsza jest częściej używana w Europie, a druga w Azji (słowo pochodzi z języka koreańskiego). Warto wiedzieć, że w tamtej części świata to nie tylko suplement diety, ale bardzo popularny surowiec kulinarny, który jest także spożywany na świeżo.

Jak stosować?

Na każdym zakupionym preparacie zawierającym kelp znajdziesz dokładne wskazania dotyczące stosowania, ale zwykle zaleca się przyjmowanie 1 tabletki dziennie. Znajduje się w niej dawka jodu, która pokrywa dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek.

Jeśli chodzi o proszek, to zalecenia różnią się w zależności od producenta. Najczęściej spotykane dawkowanie to 0,5-1 g preparatu od 2 do 3 razy dziennie. Aby kelp wchłaniał się jak najlepiej, przyjmuj go podczas posiłku. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że niektóre źródła polecają również oczyszczające organizm okłady z kelpu czy nawet kąpiele w wodzie z dużą zawartością omawianych alg.

Stosując kelp, pamiętaj, że efekty nie pojawią się od razu. To dość delikatny suplement, więc jego działanie zaobserwujesz po kilku tygodniach stosowania. Z drugiej strony zarówno tabletki, jak i proszek starczają na dłuższy czas, więc całkowity koszt kuracji kelpem nie powinien być bardzo wysoki nawet przy dłuższym stosowaniu.

Oceń artykuł:
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (27 głosów, średnia ocena: 3,59 na 5)



Dodaj swoją opinię

Twój email nie będzie opublikowany.