Olej lniany nie na każdym wywiera początkowo dobre wrażenie. Ze względu na cierpki zapach i niezbyt zachęcający smak wiele osób rezygnuje z jego stosowania. Jednak nie warto przechodzić obok niego obojętnie, ponieważ pozytywny wpływ tego oleju na organizm jest ogromny. Dlaczego warto dać mu szansę?

Za ojczyznę oleju lnianego uznawany jest starożytny Egipt. Powstaje on w procesie przetwarzania dojrzałych nasion lnu. Warto wiedzieć, że im bardziej są one czyste, tym olej ma więcej właściwości prozdrowotnych i lepiej smakuje. Otrzymuje się go w wyniku tłoczenia na zimno (w temperaturze nie przekraczającej 50 st. C). Tak otrzymany olej ma żółty lub lekko brązowy kolor i zapach, który może kojarzyć się z rybami, migdałami lub grzybami (odczucie to jest dość subiektywne).

Bogate właściwości oleju lnianego

Najważniejsza w tym przypadku jest duża zawartość i doskonałe zbilansowanie nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Oba rodzaje tych kwasów są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale nie potrafi on ich samodzielnie wytworzyć. Istotna jest także równowaga ich spożycia. Badania naukowe dowodzą, że człowiek spożywa kilkadziesiąt razy więcej kwasów omega-6 niż omega-3. Taka dysproporcja nie jest zalecana. W kwasie lnianym jest więcej tych drugich, co ma niebagatelne znaczenie.

Na co pomaga olej lniany? Właściwe spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych chroni serce i naczynie krwionośne poprzez obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Jednocześnie wpływa na poprawę odporności (stąd dzieciom kiedyś podawało się tran, a obecnie popularne są różnego rodzaju preparaty zawierające oleje z wątroby rekina). Olej lniany może być również pomocny w zwalczaniu stanów zapalnych i problemach z układem nerwowym. Niektóre źródła podają, że warto go też stosować przy przeroście prostaty. Zawarte w nim kwasy mają również bardzo dobry wpływ na przemianę materii i kondycję skóry.

Olej lniany na odchudzanie i poprawę wyglądu

Dwóm ostatnim zastosowaniom oleju lnianego warto poświęcić trochę więcej miejsca. W Internecie można znaleźć wiele wzmianek o diecie dr Budwig, która opiera się właśnie na spożyciu tego oleju. Ta niemiecka biochemiczka w swoich badaniach wykazała, że olej lniany doskonale reguluje pracę układu trawiennego, sprzyja odtłuszczeniu wątroby i pomaga walczyć z pasożytami. To dieta nie tylko odchudzająca, ale również dobra propozycja dla osób cierpiących na różne choroby, które chcą sobie z nimi poradzić poprzez racjonalne żywienie, a nie tylko branie leków. Olej lniany ma więc działanie dwutorowe.

Omawiany olej znalazł też bardzo szerokie zastosowanie w kosmetyce. Zmarszczki a olej lniany? Zwycięzca może być tylko jeden. Może być nakładany na twarz, ponieważ uszczelnia naskórek przyczyniając się do jego lepszego nawilżenia i natłuszczenia. W efekcie skóra będzie bardziej gładka i zyska zdrowy wygląd. Sprawdzi się to również w przypadku owrzodzeń, odleżyn i czyraków. Olej z lnu przyniesie pozytywne efekty stosowany także na włosy. Używanie go jako odżywki może je wzmocnić i nadać pożądany blask.

Olej lniany a rzepakowy – który wybrać?

Bardzo wielu czytelników zadaje nam pytania dotyczące porównania oleju lnianego z rzepakowym. W tym pierwszym znajduje się więcej kwasów omega-3, ale z drugiej strony nie nadaje się on do smażenia (spożywanie smażonego oleju lnianego jest wręcz szkodliwe). Na oleju rzepakowym można bez problemu smażyć i jest on znacznie tańszy od lnianego. Wybór nie jest więc taki łatwy, jak mogłoby się na początku wydawać.

Tak naprawdę ciężko porównać oba oleje i wskazać ten lepszy. Mają one po prostu nieco odmienne zastosowania. Na to pytanie odpowiemy, że w domowych zapasach warto mieć oba te oleje – zarówno lniany, jak i rzepakowy. Lniany będzie lepszym dodatkiem do potraw na zimno, jest dobrym kosmetykiem i lepiej spisze się w przypadku diety odchudzającej. Olej rzepakowy ma szersze zastosowanie w kuchni, więc z pewnością przypadnie osobom lubiącym przygotowywać różnego rodzaju potrawy.

Jak już wspomnieliśmy, olej lniany nie nadaje się do smażenia, dlatego wykorzystywany jest głównie jako dodatek do różnego rodzaju sałatek. Olej lniany jest dobry również do picia, ale jak właściwie go pić? Nie smakuje zbyt dobrze, dlatego warto go rozcieńczyć. Zaleca się spożywanie od 2 do 6 łyżeczek oleju dziennie. Na rynku dostępny jest również olej lniany w kapsułkach. Dawkowanie tego typu preparatów najczęściej zakłada przyjmowanie 3 kapsułek dziennie w trakcie posiłków.

Jaki kupić i jak go spożywać?

Na początku trzeba wspomnieć, że ze względu na metodę produkcji olej ma dość krótki okres przydatności do spożycia. Dlatego dla dłuższego zachowania jego świeżości przechowuj go w lodówce. Dobrej jakości olej lniany powinien mieć mętną konsystencję – być nierafinowany, czyli nie poddawany oczyszczaniu przez środki chemiczne i wysoką temperaturę). Podczas zakupów zwróć również uwagę czy nie ma żadnych zbędnych dodatków, czy jest świeży (maksymalnie 3 miesiące od daty produkcji) i czy jest sprzedawany w ciemnej butelce (ograniczenie dostępu światła przedłuży jego świeżość).

 

Oceń artykuł:
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (2 głosów, średnia ocena: 4,50 na 5)

 

Inne ciekawe oleje wybrane dla Ciebie

olej kokosowy olejek pichtowy olej z czarnuszki