Pokrzywa indyjska, forskolina: właściwości, wpływ na odchudzanie i opinie


Pokrzywa to chyba najbardziej znany w Polsce chwast. Wbrew pozorom nie jest to jednak bezwartościowa roślina. Bardziej obeznani w temacie orientują się, że posiada ona sporo właściwości leczniczych. Obecnie popularność zdobywa jej bardziej egzotyczna odmiana, czyli pokrzywa indyjska. Zapraszamy do lektury artykułu na jej temat.

Indyjska odmiana pokrzywy jest stosowana w medycynie hinduskiej i ajurwedejskiej od setek lat. Jej szereg właściwości leczniczych, a w szczególności pozytywny wpływ na odchudzanie, sprawiły, że zaczęła zdobywać zwolenników także poza Dalekim Wschodem. Obecnie suplementy i preparaty z tej rośliny możemy spotkać w sklepach ze zdrową żywnością, w sieci, a nawet w niektórych aptekach. W związku z tym warto przyjrzeć się bliżej pokrzywie indyjskiej i zobaczyć czy jej właściwości odniosą skutek także w naszym przypadku.

Co to jest pokrzywa indyjska?

Po łacinie omawiana roślina określana jest mianem “coleus forskohlii“. Spotykana jest głównie na terenach Azji Południowo-Wschodniej. Co ciekawe, w Brazylii funkcjonuje jako boldo brasileiro (nie należy jej mylić z chilijskim Boldo). Jak wygląda? Jej cechą charakterystyczną są drobne niebieskie kwiatki na długiej łodydze, a liście są zielone z różowym środkiem (nie sposób ich przeoczyć, ponieważ prezentują się bardzo okazale). Kluczowym składnikiem pokrzywy indyjskiej jest forskolina, dlatego roślina ta jest potocznie, czy w ramach skrótu myślowego, określana także tym mianem. Można również spotkać określenie “szałwia indyjska“.

pokrzywa indyjska - liście

W korzeniu pokrzywy indyjskiej, poza wspomnianą forskoliną, znajduje się wiele związków di terpenowych, takich jak: acetoksykoleosol, coleol, coleonon, coleanol, deoksycoleonol, barbutazyna, krocetyna, naptopiron, plektryna, plektyrinon. Z pewnością te nazwy niewiele mówią, ale warto wiedzieć, że to właśnie dzięki nim w organizmie aktywowany jest enzym znany jako cykloza adenylowa i w następstwie zwiększa się poziom cyklicznego APM (poprzez przemianę kwasu adenozynotrójfosforowego znanego szerzej jako ATP). Praktycznym efektem jest szybszy przyrost mięśni, bardziej efektywne spalanie tkanki tłuszczowej czy lepsza praca tarczycy, a to z kolei przekłada się na funkcjonowanie całego ciała.

Odchudzające właściwości i zastosowanie forskoliny

Jak wspomnieliśmy wyżej, forskolina jest najczęściej polecana właśnie na odchudzanie. Jednak, czy pokrzywa indyjska naprawdę odchudza, czy może jest to mit? W kilku amerykańskich instytutach przeprowadzono badania w tym kierunku. Wyniki nie były jednoznaczne (2:1 za odchudzającym działaniem), dlatego zalecono dalsze próby, ale jednocześnie zgodzono się, że pokrzywa rzeczywiście może mieć wpływ na spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Warto wspomnieć, że utrata masy ciała wynosiła od 8 do 10 procent i była obserwowana zarówno u mężczyzn, jak i kobiet (przy długotrwałym i regularnym stosowaniu forskoliny).

Więcej niż odchudzanie, czyli inne badania nad pokrzywą indyjską

Inne badania (tym razem przeprowadzone przez niemieckich i hinduskich naukowców) wykazały, że forskolina nie tylko odchudza, ale też może obniżać ciśnienie krwi. We wspomnianych eksperymentach chorym podawano omawianą substancję dożylnie, pod postacią korzenia i jako proszek. W każdej grupie zaobserwowano spadek ciśnienia krwi od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent. Efekty oczywiście nie były natychmiastowe – tutaj również ważna jest regularność stosowania. Co ciekawe, tego typu działanie forskoliny może też pomóc chorym na jaskrę. Przypadłość ta charakteryzuje się wzrostem ciśnienia w gałce ocznej. Zakrapianie oczu forskoliną i środkiem znieczulającym w jednym z badań spowodowało spadek ciśnienia wewnątrzgałkowego u pacjentów – tutaj jednak należy mieć na uwadze, że było tylko jedno takie badanie i zostało przeprowadzone na nielicznej grupie osób.

Na co jeszcze pomaga pokrzywa indyjska? Chorobą, gdzie forskolina także może przynieść poprawę stanu pacjenta, jest astma. Austriaccy badacze wykazali, że porównanie ekstraktu z forskoliny aplikowanego pod postacią inhalacji i tradycyjnego leku na tę chorobę (fenoterolu) dało podobne wyniki – obie substancje spowodowały rozszerzenie się oskrzeli i ustąpienie duszności. Jednocześnie ziołowy preparat nie wykazał żadnych działań niepożądanych, a po fenoterolu zaobserwowano drżenie palców i spadek stężenia potasu we krwi pacjentów.

Niektóre źródła podają, że pokrzywa indyjska korzystnie działa także w przypadku łuszczycy. Suplementacja forskoliny może przynieść złagodzenie objawów choroby. Konieczne są jednak dalsze badania w tym kierunku, ponieważ brak jest jednoznacznych wyników eksperymentów przeprowadzonych do tej pory. Nie należy więc ich przyjmować za pewnik. Na koniec tej części artykułu jako ciekawostkę można również podać, że pokrzywa indyjska w Afryce jest stosowana jako środek wykrztuśny, moczopędny i wywołujący menstruację.

Pokrzywa zwyczajna a indyjska

pokrzywa zwyczajna a pokrzywa indyjska

Wielu naszych czytelników z pewnością zastanawia się nad różnicami pomiędzy popularną w Polsce pokrzywą zwyczajną a omawianą indyjską. Tak naprawdę są dwie zupełnie różne odmiany tej rośliny. Polska pokrzywa jest przede wszystkim stosowana w zwalczaniu stanów zapalnych zatok, prostaty i dróg moczowych, oczyszcza organizm z toksyn, niszczy bakterie, wirusy i grzyby jednocześnie wzmacniając odporność. Stosowana jest również w kosmetyce, ponieważ poprawia stan cery, włosów i paznokci. Może łagodzić obrzęki i skurcze, zapobiegać wrzodom oraz obniżać poziom cukru we krwi. Pokrzywa zwyczajna uzupełnia również żelazo, co umożliwia przeciwdziałanie anemii, niedokrwistości i słabemu krzepnięciu krwi.

Stosowanie pokrzywy zwyczajnej możemy jak najbardziej polecić, ale nie jako zamiennik indyjskiej. Obie rośliny mają zupełnie inny wpływ na zdrowie, a ich skuteczność została wykazana w całkowicie odmiennych obszarach.

Czy pokrzywa indyjska jest bezpieczna i czy wykazuje skutki uboczne?

Większość badań wykazała, że pokrzywa indyjska i inne preparaty zawierające forskolinę są bezpieczne i ich stosowanie nie powinno wywołać żadnych skutków ubocznych. Badania wykonane z udziałem ludzi nie wykazały żadnego toksycznego działania forskoliny pod warunkiem nieprzekraczania zalecanych dawek. Z drugiej strony musimy pamiętać, że tego typu badań nie przeprowadzono znowu tak wiele i pewne właściwości pokrzywy mogły nie zostać jeszcze odkryte. W związku z tym, dla bezpieczeństwa, preparatów zawierających forskolinę nie powinny stosować kobiety w ciąży, karmiące piersią i dzieci. Nie zaleca się ich także osobom z zaburzeniami krzepliwości krwi (może powodować interakcje z lekami: kwasem acetylosalicylowym,  klopidogrelem czy warfaryną), cierpiącym na zbyt niskie ciśnienie tętnicze (pokrzywa jeszcze bardziej je obniży) oraz chorym na wrzody żołądka lub refluks przełyku.

Jakie preparaty i tabletki z pokrzywą indyjską są najlepsze?

Pokrzywę indyjską można przyjmować pod wieloma postaciami. Różnego rodzaju suplementy najczęściej mają nazwę pochodzącą od forskoliny, np. Forskolin czy Forskolin Diet. Najczęściej są one stosowane właśnie przez osoby odchudzające się.

Dobrym przykładem takiego preparatu jest drugi z wymienionych. Forskolin Diet (czyli nasz numer jeden) to tabletki, które zawierają nie tylko wyciąg z pokrzywy indyjskiej, ale też inne substancje o odchudzającym działaniu. W składzie znajdziemy również zieloną herbatę, ekstrakt z garcinia cambogia, błonnik glukomannan czy morwy białej. Substancje te pomagają w prawidłowym trawieniu cukrów i zmniejszają apetyt, co prowadzi do zrzucania zbędnych kilogramów. Dla przyspieszenia efektu odchudzającego Forskolin Diet został wzbogacony między innymi o yacon, który jest silnym antyoksydantem – znanym z usuwania z organizmu wolnych rodników mogących stanowić przeszkodę w odchudzaniu i dodatkowo oczyszczać organizm. Jak już wspomnieliśmy, forskolina nie tylko odpowiada za rozpad komórek tłuszczowych, ale też poprawia krążenie oraz reguluje gospodarkę hormonalną. Dzięki stosowaniu dobrej jakości suplementów z pokrzywy indyjskiej może spaść nie tylko nasza masa ciała, ale też poprawić ogólne samopoczucie.

Jakie jeszcze produkty z pokrzywy indyjskiej możemy spotkać na rynku? Najbardziej popularne są wspomniane wyżej tabletki lub kapsułki zawierające sproszkowany korzeń omawianej rośliny. Można również dostać sam proszek i samodzielnie przygotować suplement do picia. W innych formach forskolina w Polsce praktycznie nie występuje.

Opinie o forskolinie

forskolina opinie

Wzrost popularności pokrzywy indyjskiej sprawił, że wiele osób zdecydowało się na rozpoczęcie suplementacji preparatami wyprodukowanymi na jej podstawie (zawierających forskolinę). W związku z tym osoby, które chciałyby również wypróbować taką terapię, ale mają różnego rodzaju wątpliwości, mogą sprawdzić opinie na jej temat opublikowane w Internecie. Poniżej podajemy ich przykłady:

 

“Forskolinę stosowałam przed 3 miesiące i udało mi się schudnąć 8 kg. Oczywiście jednocześnie się nie objadałam, tylko stosowałam w miarę zdrową dietę i starałam się ruszać. Takie suplementy rzeczywiście pomagają, ale nie czynią cudów. Pamiętajmy, że natura działa powoli” – napisała jedna z internautek.

“Wyciąg z pokrzywy kupiłam, bo dietetyk polecił mi go na problemy związane z tarczycą. Nie zaobserwowałam jakichś właściwości odchudzających, ale wyniki hormonów rzeczywiście się poprawiły, dlatego będę kontynuować suplementację i polecam ją innymi borykającym się z podobnymi problemami” – skomentowała inna.

“Jestem dosyć aktywnym człowiekiem, trenuję na siłowni, ale nie ufam odżywkom oferowanym osobom ćwiczącym. Poszukując bardziej naturalnego środka wspomagającego przyrost mięśni, trafiłem na opinie o pokrzywie indyjskiej. Zażywam ją od dłuższego czasu i ma może spektakularnych efektów, ale mam wrażenie, że moje mięśnie regenerują się szybciej i dzięki temu mogę ćwiczyć intensywniej oraz bardziej skutecznie” – podsumował z kolei mężczyzna zażywający ekstrakt z forskoliną.

Gdzie kupić forskolin?

No dobrze, załóżmy, że podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu terapii. Gdzie jednak kupić suplementy zawierające forskolinę? Jak już wspomnieliśmy we wstępie, znajdziemy je w Internecie, stacjonarnych sklepach ze zdrową żywnością i aptekach. Warto zwrócić uwagę na skład danego preparatu – wiele z nich zawiera sporo zbędnych wypełniaczy. Ceny takich produktów często są dość niskie, ale ich działanie jest znikome. Za opakowanie tabletek z forskoliną przyjdzie nam zapłacić od 20-paru do nawet 100 złotych – taka różnica wynika ze wspomnianej dawki i skuteczności danego preparatu. Lepiej zainwestować w nieco droższy produkt, ale mieć duże większe szanse na to, że efekty w końcu przyjdą. My rekomendujemy Forskolin Diet, który można bezpiecznie zamówić na oficjalnej stronie (uważaj na łudząco podobne podróbki m.in. w serwisach aukcyjnych!).

Jak wygląda dawkowanie suplementu z pokrzywy indyjskiej? We wspomnianych wyżej badaniach stosowano najczęściej 250 mg ekstraktu. Zawiera on około 10% forskoliny, dlatego należy przyjąć, że w jednej dawce jest jej około 25 mg. Najczęściej zaleca się przyjmowanie takiej dawki 2 razy dziennie. Pamiętajmy jednak, że każdy producent ma swoje badania kliniczne dotyczące akurat swojego produktu i warto sugerować się zaleceniami podanymi na opakowaniach. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że przyjęliśmy odpowiednią dawkę forskoliny i suplementacja nie pójdzie na marne.

Jednocześnie lekarze i dietetycy przypominają, że suplementy diety wspomagające odchudzanie będą działać lepiej i przyniosą szybsze efekty, jeśli połączy się ich regularne stosowanie z odpowiednio zbilansowaną zdrową dietą i regularnymi ćwiczeniami fizycznymi. Wówczas z tygodnia na tydzień skala na wadze będzie pokazywać coraz mniejsze wartości.
 

Oceń artykuł:
[Głosów: 2 Średnia ocena: 5]

 

Inne naturalne metody wspomagające odchudzanie:

zielony jęczmień błonnik zielona kawa